Dockshelters zijn essentiële voorzieningen voor magazijnen, laadperrons en andere soortgelijke faciliteiten. Ze sluiten de opening tussen gebouw en vrachtwagens van verschillende formaten af. Goederen en personeel worden zo beter beschermd tegen schommelende temperaturen, stof en puin. Dockshelters helpen ook een stabiele temperatuur binnen de faciliteit te handhaven, wat cruciaal is voor het behoud van bederfelijke goederen.
Onze dockshelters zijn ontworpen met het oog op duurzaamheid en efficiëntie. Ze zijn gemaakt van hoogwaardige materialen die bestand zijn tegen intensief gebruik en extreme weersomstandigheden. De shelters zijn ook snel te installeren en te onderhouden, zodat uw faciliteit zonder onderbrekingen kan functioneren. Wij bieden een reeks maten en configuraties om aan uw specifieke behoeften te voldoen. Dus of u nu een klein bedrijf of een grote onderneming bent, wij hebben een dockshelter die bij u past.
De Matex Dockshelter met Scharnierend Frame is onze meest gekozen dockshelter vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Het dockshelter heeft een voor- en achterframe dat met elkaar verbonden is met een armensysteem. Dankzij het armensysteem schuift het dockshelter in bij het verkeerd positioneren van een vrachtwagen. Dit voorkomt schade aan de dockshelter en vrachtwagen.
De Dockshelter met Scharnierend Frame is de beste allround keuze voor situaties waarin er met vrachtwagens van verschillende hoogtes gelost wordt.
Onze Matex Dockshelter met Scharnierend Frame zijn beschikbaar in de volgende maten:
Nominale Breedte (NW) | Nominale Hoogte (NH) | Nominale Diepte (A) | Hoogte Flap A | Breedte Flap B |
3.250 mm | 3.200, 3.400, 3.500, 3.600 mm | 600, 900* mm | 1.000, 1,200*, 1,500* | 600 mm |
3.300 mm | 3.200, 3.400, 3.500, 3.600 mm | 600, 900* mm | 1.000, 1,200*, 1,500* | 600 mm |
3.400 mm | 3.200, 3.400, 3.500, 3.600 mm | 600, 900* mm | 1.000, 1,200*, 1,500* | 600 mm |
3.450 mm | 3.200, 3.400, 3.500, 3.600 mm | 600, 900* mm | 1.000, 1,200*, 1,500* | 700 mm |
* Optioneel beschikbaar tegen meerprijs.
De flappen, ook wel het gordijn van de dockshelter genoemd, aan openingszijde van de dockshelter zijn gemaakt van robuust en slijtvast 3 mm dik polyester doek voorzien van een dubbellaags PVC coating. Het materiaal heeft een gewicht van 3800 g/m2 volgens EN ISO 2286-2 en is laag-ontvlambaar volgens EN ISO 1421/V1.
De afwerking aan de boven- en zijkanten van het dockshelter zijn gemaakt van dunner 0.5 mm dik polyester doek voorzien van een enkellaags PVC coating. Omdat deze doeken niet in aanraking komen met de vrachtwagen worden ze lichter uitgevoerd. Het materiaal heeft een gewicht van 600 g/m2 volgens EN ISO 2286-2 en is ook laag-ontvlambaar volgens EN ISO 72500.
Het Matex dockshelter met Scharnierend Frame kan worden uitgevoerd met de volgende opties:
Het Matex Opblaasbare Dockshelter heeft opblaasbare zij- en bovenkussens die de opening met de vrachtwagen nagenoeg luchtdicht afdichten. Dit type dockshelter wordt daarom veel toegepast bij warehouses met temperatuurregulering. Warmte, kou, tocht, stof en insecten worden buitengehouden wat resulteert in een substantiële energiebesparing en een prettige werkomgeving. De opblaasbare kussens passen zich automatisch aan de afmetingen van de vrachtwagen aan. Het opblaasbare dockshelter is daarmee geschrikt voor vrachtwagens met verschillende afmetingen.
Door de hermetische afsluiting is het lastiger om tussen de dockshelter en de vrachtwagen door naar binnen te komen. Een opblaasbare dockshelter draagt zo bij aan de insluitveiligheid van het pand.
De Opblaasbare Dockshelter wordt vaak toegepast bij temperatuur-geconditioneerde warehouses en in de voedselverwerking.
De Matex Opblaasbare Dockshelter is beschikbaar in de volgende afmetingen:
Nominale Breedte (NW) | Nominale Hoogte (NH) | Nominale Diepte (ND) | D |
3.300, 3.500, 3.600 mm | 3.600, 4.000, 4.700 mm | 920, 1.220** mm | 1.350, 1.750** mm |
D = hoogte bovenste kussen (opgeblazen), MH = montagehoogte (aanbeveling 4.700 mm).
*Console (optie) alleen voor uitwendige hoogte 3.600 mm en 4.000 mm. Materiaal in zwarte afwerking.
** Optioneel beschikbaar tegen meerprijs.
De opblaasbare kussens zijn gemaakt van hoogwaardig materiaal met hoge scheurvastheid, goede kleurvastheid en weerstand tegen vocht en schimmel. De kussens worden met een elektrische luchtpomp opgeblazen. Als er bij de dockshelter ook een dockleveller of overheaddeur aanwezig is kan de aansturing van de kussens in de besturing daarvan worden geïntegreerd.
De kussens zijn in de ruststand niet opgeblazen. Ze bevinden zich dan achter de voorzeilen. Zo heeft de vrachtwagenchauffeur perfect zicht bij het aandokken. Zodra de vrachtwagen in de dockshelter geparkeerd staat, worden de kussens binnen ca. 11 seconden opgeblazen. Zo wordt een perfecte afdichting boven en naast de trailer gerealiseerd. De leeglooptijd van de kussens bedraagt ca. 25 seconden.
Een extra voordeel is dat de kussens niet voor laadopening komen, zoals bij een dockshelter met een gordijn. Dit resulteert in volledig vrije toegankelijkheid van de lading en een maximale werkruimte op het perron. De opblaasbare dockshelter heeft standaard geïntegreerde opblaasbare bodemkussens. Hierdoor wordt ook de opening onderaan de achterkant van de zijkussens afgedicht.
Boven, links en rechts bevindt zich nog een korte flap of strook, ook wel het gordijn van de dockshelter genoemd. De opblaasbare kussens bevinden zich in ruststand achter de flappen. De flappen zijn gemaakt van robuust en slijtvast 3 mm dik polyester doek voorzien van een dubbellaags PVC coating. Het materiaal heeft een gewicht van 3800 g/m2 volgens EN ISO 2286-2 en is laag-ontvlambaar volgens EN ISO 1421/V1.
De afwerking aan de boven- en zijkanten van het dockshelter zijn gemaakt van dunner 0.5 mm dik polyester doek voorzien van een enkellaags PVC coating. Omdat deze doeken niet in aanraking komen met de vrachtwagen worden ze lichter uitgevoerd. Het materiaal heeft een gewicht van 600 g/m2 volgens EN ISO 2286-2 en is ook laag-ontvlambaar volgens EN ISO 72500.
Het Matex Opblaasbare Dockshelter kan worden uitgevoerd met de volgende opties:
De Matex in nis gemonteerde dockshelter wordt direct in een gebouwnis bevestigd om de dockshelter gelijk in één vlak met de gebouwgevel te laten vallen. Het zorgt voor een uniformere uitstraling van uw gebouw. De dockshelter bestaat uit aluminium profielen die aan beide zijden en aan de bovenrand van de nis gemonteerd worden. De afdichting met de vrachtwagen wordt door 3 mm dikke gordijnen zijn van 2-laags, PVC-gecoate stof voorzien. Oplijningsstrepen aan de voorzijde helpen de chauffeur bij het uitlijnen van het voertuig.
Het Matex Dockschelter voor montage in een gebouwnis is leverbaar in de volgende afmetingen
| Standaard afmetingen | Optionele afmetingen |
Nominale Breedte (NB) | 3.250, 3.300, 3.400, 3.450 mm | 3.200 – 3.600 mm |
Nominale Hoogte NB | 3.200, 3.400, 3.500, 3.600 mm | 3.200 – 4.700 mm |
A | 1.000 mm | 1.000, 1.200, 1.500 mm |
B | 600 (≤ NW 3.400) 700 (> NW 3.400) mm | 600 (≤ NW 3.400), 700 (> NW 3.400) mm |
De flappen, ook wel het gordijn van de dockshelter genoemd, aan openingszijde van de dockshelter zijn gemaakt van robuust en slijtvast 3 mm dik polyester doek voorzien van een dubbellaags PVC coating. Het materiaal heeft een gewicht van 3800 g/m2 volgens EN ISO 2286-2 en is laag-ontvlambaar volgens EN ISO 1421/V1.
Het Matex dockshelter voor montage in een gebouwnis kan uitgevoerd worden met de volgende opties:
De Mechanische Matex Dockshelter heeft zijkanten gemaakt van een speciaal schuim materiaal. Wanneer een vrachtwagen niet goed aandockt, worden de zijkanten ingedrukt en weggebogen naar de zijkant. Dit voorkomt schade aan dockshelter en vrachtwagen, zelfs wanner de vrachtwagen onder een hoek wegdraait. De bovenzijde van de mechanische dockshelter is hoogteverstellend om ook hogere vrachtwagens te kunnen laten aandocken.
Anders gezegd: projecten waar onze klanten blij mee zijn. Het lijkt een open deur, maar dat is wel waar we ons van advies tot en met levering en service hard voor maken!